Beställt idag = levererat inom 2-5 arbetsdagar
Behöver du inspiration? se vår lookbook
>
Villkor och bestämmelser

Villkor och bestämmelser

Läs våra allmänna villkor nedan, om du har några frågor är du välkommen att kontakta oss.

Du kan hitta de allmänna villkoren (PDF) nedladdning

Dessa allmänna villkor för den nederländska Thuiswinkel-organisationen (nedan kallad Thuiswinkel.org) har utarbetats i samråd med konsumentföreningen inom ramen för samordningsgruppen för självreglering (CZ) i det sociala och ekonomiska rådet och träder i kraft den 1 juni 2014.
Innehållsförteckning:
Artikel 1 - Definitioner
Artikel 2 - Företagarens identitet
Artikel 3 - Tillämplighet
Artikel 4 - Erbjudandet
Artikel 5 - Avtalet
Artikel 6 - Ångerrätt
Artikel 7 - Konsumentens skyldigheter under ångerfristen
Artikel 8 - Konsumentens utövande av ångerrätten och kostnader för detta
Artikel 9 - Entreprenörens skyldigheter i händelse av tillbakadragande
Artikel 10 - Uteslutning av ångerrätten
Artikel 11 - Priset
Artikel 12 - Utförande och ytterligare garanti
Artikel 13 - Leverans och utförande
Artikel 14 - Varaktighetstransaktioner: varaktighet, uppsägning och förlängning
Artikel 15 - Betalning
Artikel 16 - Klagomålsförfarande
Artikel 17 - Tvister
Artikel 18 - Filialgaranti
Artikel 19 - Ytterligare eller andra bestämmelser
Artikel 20 - Ändring av de allmänna villkoren för Thuiswinkel
Artikel 1 - Definitioner.

I dessa villkor ska följande definitioner gälla:

  1. sidoavtal: ett avtal genom vilket konsumenten förvärvar varor, digitalt innehåll och/eller tjänster i samband med ett distansavtal och dessa varor, digitalt innehåll och/eller tjänster tillhandahålls av näringsidkaren eller av en tredje part på grundval av ett avtal mellan denna tredje part och näringsidkaren;
  2. Ångerfrist: den period inom vilken konsumenten kan utöva sin ångerrätt;
  3. Konsument: den fysiska person som inte agerar för ändamål som rör hans handel, affärsverksamhet, hantverk eller yrke;
  4. Dag: kalenderdag;
  5. Digitalt innehåll: data som produceras och levereras i digital form;
  6. Avtal om fortlöpande prestation: ett avtal om regelbunden leverans av varor, tjänster och/eller digitalt innehåll under en viss period;
  7. Varaktig databärare: varje verktyg - inklusive e-post - som gör det möjligt för konsumenten eller entreprenören att lagra information som riktas till honom personligen, på ett sätt som möjliggör framtida konsultation eller användning under en period som är anpassad till det syfte för vilket informationen är avsedd, och som möjliggör oförändrad reproduktion av den lagrade informationen;
  8. Ångerrätt: konsumentens möjlighet att avstå från distansavtalet inom ångerfristen;
  9. Näringsidkare: den fysiska eller juridiska person som är medlem i Thuiswinkel.org och erbjuder produkter, (tillgång till) digitalt innehåll och/eller tjänster till konsumenter på distans; Distansavtal: ett avtal som ingås mellan näringsidkaren och konsumenten som en del av ett organiserat system för distansförsäljning av produkter, digitalt innehåll och/eller tjänster, där, fram till och med ingåendet av avtalet, ensam eller gemensam användning görs av en eller flera tekniker för distanskommunikation;
  10. Modell för ångerformulär: den europeiska modellen för ångerformulär som ingår i bilaga I till dessa villkor; bilaga I behöver inte göras tillgänglig om konsumenten inte har ångerrätt med avseende på sin beställning;
  11. Teknik för distanskommunikation: medel som kan användas för att ingå ett avtal utan att konsumenten och entreprenören behöver vara tillsammans i samma rum vid samma tidpunkt.

Artikel 2 - Entreprenörens identitet
Företagarens namn: Wallfield B.V.
Agerar under namnet/namnen:
Wallfield
Företagets adress:
Breestraat 24, 2311CS Leiden
Telefonnummer: +31850041981
Tillgänglighet:
Måndag till fredag från 09:00 till 17:00.
E-postadress: service@wallfield.nl
Handelskammarens nummer: 82723516
Momsregistreringsnummer: NL862580195B01

Artikel 3 - Tillämplighet.

  1. Dessa allmänna villkor gäller för varje erbjudande från entreprenören och för varje distansavtal som ingås mellan entreprenör och konsument.
  2. Innan distansavtalet ingås kommer texten till dessa allmänna villkor att göras tillgänglig för konsumenten. Om detta inte är rimligt möjligt, innan distansavtalet ingås, kommer entreprenören att ange på vilket sätt de allmänna villkoren kan inspekteras i entreprenörens lokaler och att de, på konsumentens begäran, kommer att skickas gratis så snart som möjligt.
  3. Om distansavtalet ingås elektroniskt, utan hinder av föregående stycke och innan distansavtalet ingås, kan texten till dessa allmänna villkor göras tillgänglig för konsumenten elektroniskt på ett sådant sätt att den kan lagras av konsumenten på ett enkelt sätt på en hållbar databärare. Om detta inte är rimligt möjligt, kommer det innan distansavtalet ingås att anges var de allmänna villkoren kan inspekteras elektroniskt och att de, på konsumentens begäran, kommer att skickas elektroniskt eller på annat sätt kostnadsfritt.
  4. Om särskilda produkt- eller tjänstevillkor gäller utöver dessa allmänna villkor, skall andra och tredje styckena gälla i tillämpliga delar och i händelse av motstridiga villkor kan konsumenten alltid förlita sig på den tillämpliga bestämmelse som är mest gynnsam för honom.

Artikel 4 - Erbjudandet

  1. Om ett erbjudande har en begränsad giltighetstid eller är föremål för villkor ska detta uttryckligen anges i erbjudandet.
  2. Erbjudandet innehåller en fullständig och korrekt beskrivning av de produkter, det digitala innehåll och/eller de tjänster som erbjuds. Beskrivningen är tillräckligt detaljerad för att konsumenten ska kunna göra en korrekt bedömning av erbjudandet. Om entreprenören använder bilder är dessa en sann representation av de produkter, tjänster och / eller digitalt innehåll som erbjuds. Uppenbara misstag eller uppenbara fel i erbjudandet binder inte entreprenören.
  3. Varje erbjudande innehåller sådan information att det är tydligt för konsumenten vilka rättigheter och skyldigheter som är knutna till godkännandet av erbjudandet.

Artikel 5 - Avtalet

  1. Med förbehåll för bestämmelserna i punkt 4 ingås avtalet vid den tidpunkt då konsumenten accepterar erbjudandet och uppfyller de motsvarande villkoren.
  2. Om konsumenten har godtagit erbjudandet på elektronisk väg, ska näringsidkaren omedelbart bekräfta mottagandet av godtagandet av erbjudandet på elektronisk väg. Så länge mottagandet av denna accept inte har bekräftats av entreprenören kan konsumenten upplösa avtalet.
  3. Om avtalet ingås elektroniskt kommer entreprenören att vidta lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder för att skydda den elektroniska överföringen av data och säkerställa en säker webbmiljö. Om konsumenten kan betala elektroniskt kommer entreprenören att iaktta lämpliga säkerhetsåtgärder för detta ändamål.
  4. Entreprenören kan inom rättsliga ramar - informera sig själv om konsumenten kan uppfylla sina betalningsskyldigheter, liksom alla de fakta och faktorer som är viktiga för ett ansvarsfullt ingående av distansavtalet. Om entreprenören på grundval av denna undersökning har goda skäl att inte ingå avtalet, har han rätt att vägra en beställning eller ansökan eller att bifoga särskilda villkor för genomförandet, samtidigt som han anger skäl.
  5. Entreprenören kommer senast vid leveransen av produkten, tjänsten eller det digitala innehållet till konsumenten att skicka följande information, skriftligen eller på ett sådant sätt att den kan lagras av konsumenten på ett tillgängligt sätt på en hållbar databärare:
  6. besöksadressen till entreprenörens filial där konsumenten kan gå med klagomål;
  7. De villkor under vilka och det sätt på vilket konsumenten kan utnyttja ångerrätten, eller ett tydligt meddelande om uteslutning av ångerrätten;
  8. Information om garantier och befintlig kundservice;
  9. Priset inklusive alla skatter för produkten, tjänsten eller det digitala innehållet, i tillämpliga fall leveranskostnaden, och metoden för betalning, leverans eller fullgörande av distansavtalet;
  10. Kraven för uppsägning av avtalet om avtalet har en löptid på mer än ett år eller är på obestämd tid;
  11. Om konsumenten har ångerrätt, modellen för ångerformulär.

Artikel 6 - Ångerrätt

För produkter:

  1. Konsumenten får upphäva ett avtal om köp av en produkt under en 30-dagars ångerfrist utan att ange några skäl. Entreprenören får fråga konsumenten om skälet till tillbakadragandet, men får inte ålägga konsumenten att ange sina skäl.
  2. Den ångerfrist som avses i punkt 1 börjar löpa dagen efter det att konsumenten, eller en tredje part som konsumenten har utsett i förväg och som inte är transportören, har tagit emot produkten, eller:
  3. om konsumenten har beställt flera produkter i samma ordning: den dag då konsumenten, eller en tredje part som denne har utsett, har tagit emot den sista produkten. Näringsidkaren får, under förutsättning att han tydligt har informerat konsumenten om detta före beställningsprocessen, neka en beställning av flera produkter med olika leveranstider.
  4. Om leveransen av en produkt består av flera försändelser eller delar: den dag då konsumenten, eller en tredje part som denne har utsett, har mottagit den sista försändelsen eller delen;
  5. vid avtal om regelbunden leverans av produkter under en viss period: den dag då konsumenten, eller en tredje part som utsetts av denne, har mottagit den första produkten.

När det gäller tjänster och digitalt innehåll som inte levereras på ett fysiskt medium:

3. Konsumenten får ångra ett tjänsteavtal och ett avtal om tillhandahållande av digitalt innehåll som inte levereras på ett fysiskt medium i 30 dagar utan att ange något skäl. Operatören får fråga konsumenten om skälet till frånträdandet, men får inte ålägga konsumenten att ange skäl.

  1. Den ångerrättsperiod som avses i punkt 3 börjar dagen efter avtalets ingående.Förlängd ångerrättsperiod för produkter, tjänster och digitalt innehåll som inte tillhandahålls på ett fysiskt medium vid underlåtenhet att informera om ångerrätten:
  2. Om entreprenören inte har tillhandahållit konsumenten den lagstadgade informationen om ångerrätten eller modellen för ångerformulär, löper avkylningsperioden ut tolv månader efter utgången av den ursprungliga avkylningsperioden som fastställts i enlighet med föregående stycken i denna artikel.
  3. Om entreprenören har tillhandahållit konsumenten den information som avses i föregående stycke inom tolv månader efter ikraftträdandedatumet för den ursprungliga betänketiden, löper betänketiden ut 30 dagar efter den dag då konsumenten fick denna information.

Artikel 7 - Konsumentens skyldigheter under betänketiden

  1. Under betänketiden ska konsumenten hantera produkten och dess förpackning med försiktighet. Han får endast packa upp eller använda produkten i den utsträckning som krävs för att fastställa produktens art, egenskaper och funktion. Den grundläggande principen här är att konsumenten endast får hantera och inspektera produkten på samma sätt som han eller hon skulle få göra i en butik.
  2. Konsumenten är endast ansvarig för värdeminskning av produkten till följd av ett sätt att hantera produkten som går utöver vad som är tillåtet enligt punkt 1.
  3. Konsumenten är inte ansvarig för värdeminskning av produkten om entreprenören inte gav honom all lagstadgad information om ångerrätten före eller vid ingåendet av avtalet.

Artikel 8 - Konsumentens utövande av ångerrätten och kostnader för detta

  1. Om konsumenten utövar sin ångerrätt ska han meddela entreprenören inom ångerfristen med hjälp av modellformuläret för ångerrätt eller på ett annat otvetydigt sätt.
  2. Så snart som möjligt, men inom 14 dagar från dagen efter det meddelande som avses i punkt 1, returnerar konsumenten produkten eller överlämnar den till (en auktoriserad representant för) entreprenören. Detta krävs inte om entreprenören har erbjudit sig att hämta produkten själv. Konsumenten har i alla fall iakttagit returperioden om han returnerar produkten innan avkylningsperioden har löpt ut.
  3. Konsumenten returnerar produkten med alla levererade tillbehör, om det är rimligt möjligt i sitt ursprungliga skick och förpackning, och i enlighet med de rimliga och tydliga instruktionerna från entreprenören.
  4. Risken och bevisbördan för korrekt och snabb utövande av ångerrätten ligger hos konsumenten.
  5. Konsumenten bär de direkta kostnaderna för att returnera produkten. Om näringsidkaren inte har meddelat konsumenten att konsumenten ska bära dessa kostnader eller om näringsidkaren anger att konsumenten ska bära kostnaderna själv, behöver konsumenten inte bära kostnaderna för returförsändelsen.
  6. Om konsumenten frånträder avtalet efter att först uttryckligen ha begärt att utförandet av tjänsten eller leveransen av gas, vatten eller el som inte gjorts redo för försäljning i en begränsad volym eller viss kvantitet ska börja under ångerfristen, ska konsumenten vara skyldig entreprenören ett belopp som är proportionellt mot den del av åtagandet som fullgjorts av entreprenören vid tidpunkten för frånträdandet, jämfört med det fullständiga fullgörandet av åtagandet.
  7. Konsumenten ska inte bära några kostnader för utförandet av tjänster eller leverans av vatten, gas eller el, som inte gjorts redo för försäljning i en begränsad volym eller kvantitet, eller för att leverera fjärrvärme, om:
  8. entreprenören inte har tillhandahållit konsumenten den lagstadgade informationen om ångerrätten, kostnadsersättningen vid frånträde eller modellen för ångerblankett, eller;
  9. konsumenten inte uttryckligen har begärt att tjänsten eller leveransen av gas, vatten, el eller fjärrvärme ska påbörjas under ångerfristen.
  10. Konsumenten ska inte bära några kostnader för fullständig eller partiell leverans av digitalt innehåll som inte levereras på ett fysiskt medium om:
  11. konsumenten inte uttryckligen har samtyckt till att fullgörandet av avtalet påbörjas innan ångerfristen löpt ut
  12. han inte har bekräftat att han förlorat sin ångerrätt när han gav sitt samtycke, eller
  13. näringsidkaren har underlåtit att bekräfta konsumentens uttalande.
  14. Om konsumenten utövar sin ångerrätt ska alla ytterligare avtal upplösas genom lag.

Artikel 9 - Näringsidkarens skyldigheter vid frånträde

  1. Om näringsidkaren möjliggör konsumentens meddelande om frånträde på elektronisk väg, ska han skicka en mottagningsbekräftelse utan dröjsmål efter mottagandet av detta meddelande.
  2. Entreprenören återbetalar alla betalningar från konsumenten, inklusive eventuella leveranskostnader som entreprenören debiterar för den returnerade produkten, utan dröjsmål men inom 14 dagar efter den dag då konsumenten meddelar honom om tillbakadragandet. Om inte entreprenören erbjuder att hämta produkten själv, kan han vänta med återbetalning tills han har mottagit produkten eller tills konsumenten bevisar att han har returnerat produkten, beroende på vilket som är tidigare.
  3. För återbetalning använder entreprenören samma betalningsmedel som konsumenten har använt, såvida inte konsumenten samtycker till en annan metod. Återbetalningen är kostnadsfri för konsumenten.
  4. Om konsumenten har valt en dyrare leveransmetod än den billigaste standardleveransen, behöver entreprenören inte återbetala de extra kostnaderna för den dyrare metoden.

Artikel 10 - Uteslutande av ångerrätt

Entreprenören kan utesluta följande produkter och tjänster från ångerrätten, men endast om entreprenören tydligt angav detta när han lämnade erbjudandet, eller åtminstone i god tid innan avtalet ingicks:

  1. Produkter eller tjänster vars pris är föremål för fluktuationer på finansmarknaden som entreprenören inte har något inflytande över och som kan inträffa inom ångerfristen
  2. Avtal som ingåtts under en offentlig auktion. En offentlig auktion innebär en försäljningsmetod där produkter, digitalt innehåll och/eller tjänster erbjuds av entreprenören till konsumenter som deltar eller ges möjlighet att delta i auktionen personligen, under ledning av en auktionsförrättare, och där den vinnande budgivaren är skyldig att köpa produkterna, digitalt innehåll och/eller tjänster
  3. Tjänstekontrakt, efter fullständigt utförande av tjänsten, men endast om:
  4. utförandet har påbörjats med konsumentens uttryckliga förhandsgodkännande, och
  5. konsumenten har förklarat att han förlorar sin ångerrätt när entreprenören har fullgjort avtalet;
  6. Paketresor som avses i artikel 7:500 i civillagen och avtal om transport av personer;
  7. Tjänsteavtal för tillhandahållande av boende, om avtalet föreskriver ett visst datum eller en viss period för fullgörande av avtalet och annat än för bostadsändamål, transport av varor, biluthyrningstjänster och catering;
  8. Avtal om fritidsaktiviteter, om det i avtalet föreskrivs ett visst datum eller en viss period för utförandet av dessa;
  9. Produkter som tillverkas enligt konsumentens specifikationer, som inte är prefabricerade och som tillverkas på grundval av ett individuellt val eller beslut av konsumenten, eller som är tydligt avsedda för en viss person;
  10. Produkter som förstörs snabbt eller har en begränsad hållbarhetstid;
  11. Förseglade produkter som inte är lämpliga att returneras av hälsoskydds- eller hygienskäl och vars försegling har brutits efter leverans;
  12. Produkter som efter leverans till sin natur oåterkalleligen blandas med andra produkter;
  13. Alkoholhaltiga drycker vars pris avtalades vid avtalets ingående, men vars leverans endast kan ske efter 30 dagar, och vars faktiska värde beror på fluktuationer på marknaden som entreprenören inte har något inflytande över;
  14. Förseglade ljud-, videoinspelningar och datorprogramvara, vars försegling har brutits efter leverans;
  15. Tidningar, tidskrifter eller tidskrifter, med undantag för prenumerationer på dessa;
  16. Leverans av digitalt innehåll på annat sätt än på ett fysiskt medium, men endast om:
  17. utförandet har påbörjats med konsumentens uttryckliga förhandsgodkännande, och
  18. konsumenten har förklarat att han därigenom förlorar sin ångerrätt.

Artikel 11 - Priset

  1. Under den giltighetsperiod som anges i erbjudandet kommer priserna på de erbjudna produkterna och/eller tjänsterna inte att höjas, med undantag för prisändringar på grund av förändringar i momssatser.
  2. I motsats till föregående stycke kan entreprenören erbjuda produkter eller tjänster vars priser är föremål för fluktuationer på finansmarknaden som ligger utanför entreprenörens kontroll, med rörliga priser. Denna koppling till fluktuationer och det faktum att alla priser som nämns är riktpriser kommer att nämnas i erbjudandet.
  3. Prishöjningar inom 3 månader efter avtalets ingående är endast tillåtna om de är resultatet av lagstadgade regler eller bestämmelser.
  4. Prishöjningar från 3 månader efter avtalets ingående är endast tillåtna om entreprenören har fastställt detta och:
  5. de är resultatet av lagstadgade förordningar eller bestämmelser; eller
  6. konsumenten är behörig att säga upp avtalet den dag då prisökningen träder i kraft.
  7. De priser som anges i erbjudandet om produkter eller tjänster inkluderar moms.

Artikel 12 - Överensstämmelse med avtalet och ytterligare garanti

  1. Näringsidkaren garanterar att produkterna och/eller tjänsterna överensstämmer med avtalet, de specifikationer som anges i erbjudandet, de rimliga kraven på sundhet och/eller användbarhet och de rättsliga bestämmelser och/eller statliga bestämmelser som fanns den dag då avtalet ingicks. Om så avtalas garanterar entreprenören också att produkten är lämplig för annan än normal användning.
  2. En extra garanti som tillhandahålls av entreprenören, hans leverantör, tillverkare eller importör begränsar aldrig de juridiska rättigheter och anspråk som konsumenten enligt avtalet kan hävda mot entreprenören om entreprenören inte har uppfyllt sin del av avtalet.
  3. Extra garanti betyder alla åtaganden från entreprenören, hans leverantör, importör eller tillverkare där han ger konsumenten vissa rättigheter eller anspråk som går utöver vad han är juridiskt skyldig att göra om han inte har uppfyllt sin del av avtalet.

Artikel 13 - Leverans och utförande

  1. Entreprenören kommer att ta största möjliga försiktighet vid mottagande och genomförande av beställningar av produkter och vid bedömning av ansökningar om tillhandahållande av tjänster.
  2. Leveransplatsen är den adress som konsumenten har gjort känd för entreprenören.
  3. Med förbehåll för vad som anges i artikel 4 i dessa allmänna villkor kommer entreprenören att utföra accepterade beställningar snabbt men senast inom 30 dagar, såvida inte en annan leveransperiod har avtalats. Om leveransen försenas, eller om en beställning inte kan utföras eller endast delvis kan utföras, kommer konsumenten att informeras om detta inom 30 dagar efter det att beställningen gjordes. Konsumenten har i så fall rätt att häva avtalet utan kostnad och rätt till eventuell ersättning.
  4. Efter upplösning i enlighet med föregående stycke kommer entreprenören att återbetala det belopp som konsumenten betalat utan dröjsmål.
  5. Risken för skada och / eller förlust av produkter vilar hos entreprenören fram till tidpunkten för leverans till konsumenten eller en tidigare utsedd och känd för entreprenörens representant, såvida inte annat uttryckligen överenskommits.

Artikel 14 - Varaktighet transaktioner: varaktighet, uppsägning och förnyelse

Uppsägning:

  1. Konsumenten får när som helst säga upp ett tillsvidareavtal som har ingåtts för regelbunden leverans av produkter (inklusive el) eller tjänster, med förbehåll för de överenskomna uppsägningsreglerna och en uppsägningstid på högst en månad.
  2. Konsumenten får säga upp ett tidsbegränsat avtal som ingåtts för regelbunden leverans av produkter (inklusive el) eller tjänster när som helst i slutet av den fasta perioden i enlighet med de tillämpliga uppsägningsreglerna och en uppsägningstid som inte överstiger en månad.
  3. Konsumenten får säga upp de avtal som nämns i föregående stycken:
  4. sägas upp när som helst och inte vara begränsade till uppsägning vid en viss tidpunkt eller period;
  5. åtminstone säga upp dem på samma sätt som de ingicks av honom;
  6. alltid avbryta med samma uppsägningstid som entreprenören har fastställt för sig själv.

Förlängning:

  1. Ett tidsbegränsat avtal som har ingåtts för regelbunden leverans av varor (inklusive el) eller tjänster får inte underförstått förlängas eller förnyas för en bestämd tid.
  2. Utan hinder av föregående stycke får ett tidsbegränsat avtal som har ingåtts för regelbunden leverans av dags- eller veckotidningar och tidskrifter underförstått förnyas för en fast period som inte överstiger tre månader, om konsumenten kan säga upp detta förnyade avtal vid slutet av förnyelsen med en uppsägningstid som inte överstiger en månad.
  3. Ett tidsbegränsat avtal som har ingåtts för regelbunden leverans av varor eller tjänster får förnyas genom tyst medgivande på obestämd tid endast om konsumenten när som helst kan säga upp det med en uppsägningstid som inte överstiger en månad. Uppsägningstiden får inte överstiga tre månader om avtalet avser regelbunden leverans av dags- eller veckotidningar eller tidskrifter, men mindre än en gång i månaden.
  4. Ett avtal med begränsad löptid om regelbunden leverans av provdagar, nyheter och veckotidningar och tidskrifter (prov- eller introduktionsabonnemang) fortsätter inte tyst och upphör automatiskt i slutet av prov- eller introduktionsperioden.

Avtalstid:

  1. Om ett avtal har en löptid på mer än ett år får konsumenten efter ett år säga upp avtalet när som helst med en uppsägningstid på högst en månad, såvida inte rimlighet och skälighet talar emot uppsägning före utgången av den avtalade löptiden.

Artikel 15 - Betalning

  1. Om inte annat anges i avtalet eller tilläggsvillkoren ska de belopp som konsumenten är skyldig betalas inom 14 dagar efter det att betänketiden har börjat löpa, eller i avsaknad av betänketid inom 14 dagar efter det att avtalet har ingåtts. Om det gäller ett avtal om tillhandahållande av en tjänst börjar denna period löpa dagen efter det att konsumenten har fått bekräftelsen på avtalet.
  2. Vid försäljning av produkter till konsumenter får det i de allmänna villkoren aldrig krävas att konsumenten betalar mer än 50 % i förskott. Om förskottsbetalning krävs får konsumenten inte hävda några rättigheter avseende utförandet av beställningen eller tjänsten i fråga innan den fastställda förskottsbetalningen har ägt rum.
  3. Konsumenten är skyldig att omedelbart rapportera felaktigheter i betalningsinformation som tillhandahålls eller anges till entreprenören.
  4. Om konsumenten inte uppfyller sina betalningsskyldigheter i rätt tid, är han, efter att han har informerats av entreprenören om den sena betalningen och entreprenören har beviljat konsumenten en period på 14 dagar för att fortfarande uppfylla sina betalningsskyldigheter, efter utebliven betalning inom denna 14-dagarsperiod, över det belopp som förfaller den juridiska räntan och entreprenören har rätt att debitera de utomrättsliga insamlingskostnaderna som han ådragit sig. Dessa insamlingskostnader uppgår till högst: 15% över utestående belopp upp till 2 500 €; 10% över nästa 2 500 € och 5% över nästa 5 000 €, med ett minimum på 40 €. Entreprenören kan avvika från de nämnda beloppen och procentsatserna till förmån för konsumenten.

Artikel 16 - Klagomålsförfarande

  1. Entreprenören har ett tillräckligt publicerat klagomålsförfarande och hanterar klagomålet i enlighet med detta klagomålsförfarande.
  2. Klagomål om genomförandet av avtalet måste lämnas till entreprenören inom en rimlig tid efter att konsumenten har hittat bristerna, fullständigt och tydligt beskrivna.
  3. Klagomål som lämnas in till entreprenören kommer att besvaras inom en period av 14 dagar från mottagningsdatumet. Om ett klagomål kräver en förutsebar längre behandlingstid, kommer entreprenören att svara inom 14-dagarsperioden med ett meddelande om mottagande och en indikation på när konsumenten kan förvänta sig ett mer detaljerat svar.
  4. Ett klagomål om en produkt, tjänst eller näringsidkarens tjänst kan också lämnas in via ett klagomålsformulär på konsumentsidan på webbplatsen Thuiswinkel.org www.thuiswinkel.org. Klagomålet skickas sedan både till entreprenören i fråga och till Thuiswinkel.org.
  5. Konsumenten måste ge näringsidkaren minst 4 veckor för att lösa klagomålet genom ömsesidig överenskommelse. Efter denna period uppstår en tvist som är mottaglig för tvistlösning.

Artikel 17 - Tvister.

  1. På avtal mellan entreprenören och konsumenten som dessa allmänna villkor avser gäller endast nederländsk lag.
  2. Tvister mellan konsumenten och näringsidkaren om ingående eller utövande av avtal som rör produkter och tjänster som ska levereras eller levereras av denna näringsidkare kan läggas fram för Thuiswinkel Disputes Committee, P.O. Box 90600, 2509 LP i Haag (www.sgc.nl), av antingen konsumenten eller näringsidkaren, med vederbörlig iakttagande av vad som anges nedan.
  3. En tvist kommer endast att hanteras av tvistkommittén om konsumenten först har lämnat sitt klagomål till näringsidkaren inom en rimlig tidsperiod.
  4. Om klagomålet inte leder till en lösning måste tvisten lämnas in till Geschillencommissie skriftligen eller i en annan form som fastställs av kommissionen, senast 12 månader efter den dag då konsumenten lämnade in klagomålet till näringsidkaren.
  5. Om konsumenten vill lämna in en tvist till tvistkommittén är entreprenören bunden av detta val. Företrädesvis meddelar konsumenten entreprenören först.
  6. När entreprenören vill överlämna en tvist till tvistkommittén måste konsumenten skriftligen uttrycka inom fem veckor efter en skriftlig begäran från entreprenören om han så önskar eller vill att tvisten ska behandlas av den behöriga domstolen. Om entreprenören inte hör konsumentens val inom perioden på fem veckor, har entreprenören rätt att överlämna tvisten till den behöriga domstolen.
  7. Tvistlösningsnämnden fattar beslut enligt de villkor som anges i Tvistlösningsnämndens reglemente (www.degeschillencommissie.nl/over-ons/de-commissies/2404/thuiswinkel). Tvistenämndens beslut fattas genom bindande besked.
  1. Tvistekommittén kommer inte att behandla en tvist eller kommer att upphöra att behandla en tvist om näringsidkaren har beviljats en betalningsinställelse, gått i konkurs eller faktiskt har avslutat sin affärsverksamhet innan en tvist har behandlats av kommittén vid sammanträdet och ett slutligt avgörande har utfärdats.
  2. Om, förutom Thuiswinkels tvistlösningskommitté, en annan tvistlösningskommitté som erkänts av eller är ansluten till Stichting Geschillencommissions voor Consumentenzaken (SGC) eller
  3. Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid) är behörig, kommer Thuiswinkels tvistlösningskommitté att ha företräde framför Thuiswinkels tvistlösningskommitté för tvister som främst rör metoden för distansförsäljning eller tillhandahållande av tjänster. För alla andra tvister, den andra erkända tvistkommittén som är ansluten till SGC eller Kifid.

Artikel 18 - Branschens garanti

  1. Thuiswinkel.org garanterar att medlemmarna följer det bindande rådet från Thuiswinkel Disputes Committee, såvida inte medlemmen beslutar att lämna in det bindande rådet till domstolen för granskning inom två månader efter det att det har skickats. Denna garanti återupplivas om det bindande rådet upprätthålls efter domstolens granskning och domen som bevisar detta har vunnit laga kraft. Upp till ett maximalt belopp på €10.000,- per bindande råd, kommer detta belopp att betalas till konsumenten av Thuiswinkel.org. För belopp som överstiger €10.000,- per bindande råd kommer €10.000,- att betalas. För det överskjutande beloppet,
  2. Thuiswinkel.org har en skyldighet att anstränga sig för att säkerställa att medlemmen följer det bindande rådet.
  3. Tillämpningen av denna garanti kräver att konsumenten gör ett skriftligt överklagande till Thuiswinkel.org och att han överför sitt krav på näringsidkaren till Thuiswinkel.org. Om kravet på näringsidkaren överstiger 10 000 euro kommer konsumenten att erbjudas att överföra sitt krav, i den mån det överstiger beloppet på 10 000 euro, till Thuiswinkel.org, varefter denna organisation i sitt eget namn och kostnader kommer att söka betalning av detta krav i domstol för att tillfredsställa konsumenten.

Artikel 19 - Ytterligare eller avvikande bestämmelser

Ytterligare villkor eller villkor som avviker från dessa allmänna villkor får inte vara till nackdel för konsumenten och måste registreras skriftligen eller på ett sådant sätt att konsumenten enkelt kan lagra dem på en hållbar databärare.

Artikel 20 - Ändring av Thuiswinkels allmänna villkor

  1. Thuiswinkel.org kommer inte att ändra dessa allmänna villkor utom i samråd med konsumentföreningen.
  2. Ändringar i dessa villkor är endast effektiva efter att de har publicerats på ett lämpligt sätt, med förståelse för att, i händelse av tillämpliga ändringar under ett erbjudande, kommer den bestämmelse som är mest gynnsam för konsumenten att råda.

Är du inte nöjd med hanteringen av ditt klagomål? Då kan du lämna in det till Thuiswinkel Disputes Committee, Postbus 90600, 2509 LP i Haag (www.sgc.nl). Du kan också lämna in ditt klagomål till tvistlösningskommittén via den europeiska ODR-plattformen (https://ec.europa.eu/consumers/odr/).

cross